VSO groepen

Het VSO bereidt de leerlingen voor op hun weg naar een activiteiten- of dagcentrum. Om aan te sluiten bij deze toekomstige levenssituatie is het belangrijk om aandacht te besteden aan praktische vaardigheden.

De verworven cognitie vanuit het SO wordt in de breedte uitgewerkt en passend omgezet naar de praktijk. Gekeken wordt naar wat de leerling heeft geleerd, hoe dit kan worden onderhouden en uitgebreid.

Naast de aandacht die we hieraan besteden in de groepen wordt er groepsdoorbrekend gewerkt door die leerlingen die hieraan toe zijn.

Op die momenten wordt er gewerkt op het gebied van:

• huishoudelijke activiteiten
  • administratie
  • creatieve activiteiten en techniek
  • sanitair; aanvullen van diverse sanitaire producten
  • tuinieren
  • de winkel
  • ervaringsgroep

Er wordt tijdens de activiteiten veel aandacht besteed aan sociale vaardigheden waaronder ‘je zelfbeeld’, ‘hoe ga je met elkaar om’ en ‘samenwerken’ een belangrijk en dagelijks terugkerend aspect. De leerling krijgt hierdoor meer inzicht en zelfstandigheid.

Als de mogelijkheid zich voordoet kunnen de leerlingen intern stagelopen bij bijvoorbeeld administratie, keuken of conciërge.

Om de doorstroming naar een vervolgvoorziening te vergemakkelijken bieden wij de leerlingen een externe stage aan. Deze externe stage is ter voorbereiding op de toekomstige werkplek van de leerling en zal dan ook plaatsvinden op die locatie.