Fysiotherapie

Op de Tyltylschool zijn 5 fysiotherapeuten werkzaam, waarvan 3 op de Kromme Zandweg en 2 op de Charloisse Lagedijk.

De fysiotherapeut richt zich voornamelijk op de ontwikkeling van de grove motoriek en het zich verplaatsen op de grond. Hierbij kun je denken aan onder andere:

• omrollen
  • tot zit komen
  • zitten
  • kruipen
  • staan
  • lopen
  • fietsen

Verder proberen we het kind zo zelfstandig mogelijk te maken in de transfers, zoals van (rol)stoel naar de grond en terug en van de rolstoel naar een brancard.

We geven adviezen aan de groepsleiding hoe ze het kind het beste kunnen helpen om in en uit de rolstoel te komen en van de rolstoel naar een bed of brancard te verplaatsen.

Ook adviseren en begeleiden wij in het aanmeten van aangepast schoeisel en beenspalken.

Als fysiotherapeut vervullen wij bovendien een rol in de aanvraag van diverse hulpmiddelen, zoals statafels en loophulpmiddelen.

Wij werken nauw samen met de ergotherapeut wanneer een activiteit of hulpmiddel betrekking heeft op meerdere gebieden, zoals een rolstoel of transferhulpmiddelen.

Naast de behandeling en betrokkenheid bij de leerlingen, geven wij ook tiladviezen aan groepsleiding.